Narrowcasting strategie

Laat content voor je werken

 

Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, is een geweldige marketingmethode die velen nog steeds niet kennen of durven te gebruiken.
En dat terwijl narrowcasting zoveel voordelen kan opleveren voor je bedrijf.

Het begint alleen wel met het hebben van de juiste strategie.
Strategie is wat narrowcasting schermen van gemiddeld of oké naar schermen brengt die daadwerkelijk helpen bij het behalen van je doelen, zoals het bouwen aan interne communicatie of klantenbinding.

Zonder strategie krijg je oude achterhaalde content en weet je niet wat je wanneer moet laten zien.
Hoe maak je dan een narrowcasting strategie?

1. Bepaal je doelgroep

Mocht je dat nog niet hebben gedaan voor je bedrijf, dan moet je buyer persona’s maken.
Het helpt je om te kijken wie je doelgroep is en deze zo beter te begrijpen.
Wat hun persoonlijke doelen zijn en hoe je kunt helpen deze te bereiken.

Wat wil je weten over je doelgroep;

  • Wat zijn hun demografische gegevens?
  • Welk doel heeft jouw doelgroep, waarmee jouw bedrijf ze kan helpen?
  • Wat is de motivatie om met jouw bedrijf in contact te komen
  • Ziet het publiek er hetzelfde uit op alle dagen en tijdstippen
  • Hoe zien de behoeften van jouw doelgroep eruit op verschillende dagen en tijdstippen?

De antwoorden op deze vragen maken het makkelijker om content af te stemmen op de specifieke behoeften en motivaties van je doelgroep(en).

Door zo je doelgroep(en) te analyseren ben je in staat om datgene wat je aan content laat zien te koppelen aan je doelen.


2. Stel doelen

Nu je de doelgroep van je bedrijf helder hebt, kun je duidelijke doelen stellen aan je content.
Doe je dit niet, dan ga je zomaar van alles plaatsen wat je voorhanden hebt.

Voor welke doeleinden kun je narrowcasting inzetten?

  • Verhogen van meer webverkeer
  • Verhogen van meer verkoop
  • Meer volgers creëren op social media
  • Toename van merkbekendheid
  • Verbetering van interne communicatie
  • Gemakkelijke bewegwijzering
  • Verminderen van wachttijden
  • Betrokken publiek

En zo zijn er nog vele doeleinden op te noemen waarbij je kunt denken aan interne en externe doeleinden.

Zoals je kunt zien hoeft het doel niet altijd het maken van meer winst te zijn, maar kan het dus ook zijn dat je je klantvriendelijkheid wilt verhogen door de inzet van informatievoorziening.

Indirect zal een hogere klantvriendelijkheid leiden naar een hogere kans dat klanten weer bij je terugkomen.

3. Meten is weten

De doelen die je bepaald hebt moeten wel meetbaar zijn.
Hoe weet je anders of je succes hebt met je content.

Hoe ga je je doelen meten?

Doelenstellingen die gebaseerd zijn op het maken van meer winst of verkoop zijn gemakkelijk te meten.
Je kunt het huidige niveau van de omzet vergelijken met toekomstige niveaus.

Doelstellingen die te maken hebben met social media zijn ook makkelijk.
Je kunt je volgers en hun betrokkenheid gemakkelijk volgen.

Doelstellingen die te maken hebben met het vergroten van merkbekendheid of verminderde waarneming van de wachttijden zijn echter niet zo eenvoudig te meten.
Hier zal je feedback voor moeten vragen bij je publiek.

Deadlines

Zorg ervoor dat je weet wanneer je je doel bereikt wilt hebben.
Zo maak je het gebruik van narowcasting specifiek voor je bedrijf en kun je kijken waar je nog wat moet bijschaven aan je content.


4. Kies de inhoud voor je publiek

Nadat je al het werk aan je buyer persona’s hebt gedaan, zou het dom zijn om ze niet te gebruiken om content te creëren.

Bij ieder type doelgroep kun je passende content maken om zo je bijbehorende doel te bereiken.

Is jouw doel om je merkbekendheid te verhogen? Vertel dan het verhaal van jouw merk met bijpassende video’s.
Wil je de interne communicatie binnen je bedrijf vergroten? Geef dan je medewerkers de nieuwste informatie door.

Denk eraan, de inhoud moet interessant zijn, maar mag de ervaring niet belemmeren.
Het moet de tijd van de kijker waard zijn.

5. Plaatsen van de schermen

Het kan zijn dat je al een scherm hebt welke je wilt gaan gebruiken voor narrowcasting, maar wellicht wil je hele nieuwe schermen gaan plaatsen.
Denk dan goed na over de plaatsing hiervan. En dan bedoelen we de locatie waar je deze wilt laten ophangen in je bedrijf.

Let hierbij bijvoorbeeld op het hebben van tegenlicht. Plaats het scherm in de loop en op ooghoogte.
Narrowcasting schermen hoeven niet perse geplaatst te worden op plekken waar veel bezoekers staan, maar de plaatsing ervan zal je wel helpen om andere belangrijke vragen te beantwoorden.

Denk dan aan:

  • Hoe lang blijven bezoekers voor het scherm staan?
  • Wat voor soort activiteit zullen ze ondernemen als ze bij het scherm aankomen?

Schermen die gebruikt worden voor in een wachtrij zullen andere content vragen dan de schermen die  in een etalage hangen.
Of schermen die bij de koffiecorner hangen zullen minder lang bekeken worden dan de schermen in de kantine van het bedrijf.

6. Planning van je content

Zodra je de inhoud van je content bepaalt hebt en weet waar je je scherm gaat laten plaatsen kun je een planning van je content gaan maken.
Het heeft tenslotte geen nut om de hele dag dezelfde content te tonen.

Bepaal wanneer je welke content op welke dag of welk tijdstip laat zien.

Waar kun je rekening mee houden?

Hoe lang verblijft jouw publiek op de locatie van de af te spelen content?
Stem de duur van de content af op de wachttijd.
Staat een medewerker gemiddeld 5 minuten bij het koffieapparaat? Laat dan geen content zien die langer duurt, dan wordt deze niet gezien en gaat het zijn doel voorbij.

Zijn mijn bezoekers ’s ochtends anders dan ’s middags?
De behoeften van mensen veranderen afhankelijk van het tijdstip van de dag.
Pas je content hier dan ook op aan.

Bij interne bedrijfsinformatie is het bijvoorbeeld leuk om ’s ochtends de verjaardagen te laten zien en aan het einde van de dag nieuwsinformatie.

Planning stelt je ook in staat om je content te wijzigen zodat deze reageert op realtime evenementen en specifieke doelgroepen.

7. Voordelen narrowcasting strategie

Voordelen van het hebben van een goede strategie:

  • Meer betrokkenheid bij je schermen
  • Meer verkeer naar je website of social media kanalen
  • De inhoud van de content is makkelijk te updaten en te beheren
  • Je kunt de resultaten van de narrowcasting beter volgen
  • Betere interne communicatie

Het doel van contentstrategie voor narrowcasting is om ervoor te zorgen dat je content niet oud wordt. Als je tijd en moeite besteedt aan het opzetten van narrowcasting doe er dan ook wat mee en laat het niet versloffen.

Je wordt een veel betere marketeer als je ontdekt wat echt voor je publiek werkt.

Wij zijn een sparringpartner voor de vragen van onze klanten.

 

 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief

ARAG Nederland

Videoconferencing en vergaderen

"De service is er één waar AV AT LAST trots op kan zijn"

ARAG wilde diverse ruimtes opnieuw inrichten en was op zoek naar een vervanger voor de Microsoft Surface Hub. Hierdoor zijn wij in contact gekomen met  AV AT LAST.

Klik hier voor de gehele review.

 

Volg ons
AV AT LAST

Nijverheidsweg-Noord 130-18
3812 PN Amersfoort

T: +31 33 489 3315